روغن DOP

۳ بازديد
بیس (2-اتیل هگزیل) فتالات، یا روغن دوپ، فتالاتی است که برای افزایش انعطاف پذیری پلاستیک های سفت و سخت استفاده می شود. این مایع بی رنگ است و در آب نامحلول است. در روغن حل می شود. به دلیل هزینه کم آن معمولاً در تولید پلاستیک استفاده می شود اما در برخی کشورها به دلیل خطرناک بودن آن محدود شده است.

تولید

روغن دوپ به صورت صنعتی از واکنش انیدرید فتالاتیک و 2-اتیل هگزانول تولید می شود. این یک ترکیب کایرال است و به عنوان یک مخلوط راسمیک به دست می آید.

برنامه های کاربردی

روغن داپ به دلیل قیمت پایین و خواص مناسب به طور مکرر در تولید پی وی سی استفاده می شود. همچنین برای افزایش انعطاف پذیری پلاستیک های سفت و سخت استفاده می شود. سفره ها، پرده های دوش و اسباب بازی ها ممکن است از 1% تا 40% روغن ناخالصی داشته باشند. همچنین در خوشبو کننده های هوا و محصولات آرایشی استفاده می شود. همچنین به عنوان پلاستیفایر در کیسه های خون پلاستیکی و دستگاه های دیالیز استفاده می شود.

روغن قطره ای نیز در محصولات نساجی و پخش کننده های رنگ استفاده می شد تا اینکه در سال 2000 محدود شد.

اقدامات ایمنی و ارزش های سمی

قطره روغن ممکن است آسیب جدی به تعادل هورمونی وارد کند. این می تواند باعث اختلالات جدی تولید مثل، به ویژه در مردان شود. مطالعات نشان می دهد که باعث کاهش شدید حرکات اسپرم و یکپارچگی DNA می شود. تحقیقات روی حیوانات نشان می دهد که اگر در دوران بارداری در معرض آن قرار گیرد به رشد نوزاد آسیب می رساند.

همچنین برای قلب و کلیه ها حتی در غلظت های کم بسیار خطرناک است. ممکن است باعث تشکیل کیست در زنان شود.

همچنین به عنوان مواد سرطان زا طبقه بندی می شود.

برای محیط زیست بسیار خطرناک است. زندگی آبزیان و اسپرم و کیفیت تخمدان در حیوانات را تهدید می کند. همچنین در طبیعت تجمع می یابد و تجزیه بیولوژیکی آن بسیار سخت است. بنابراین هرگز نباید به شبکه شهری داده شود.

روغن DOP
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.